Fri frakt over 500,-

Gratis bytte og retur

1-4 dager levering

Over 700 000 ordrer sendt i Norge

Hvilken treningssko skal du velge?

Det er lett å gå seg vill i skoverden. Hvilken sko skal du bruke til styrketrening? Hvilken sko skal du bruke til løping? Ta en titt på denne guiden neste gang du trenger nye treningssko!

Her hos X-life er vi store tilhengere av minimalistiske sko. Når vi sier minimalistiske sko mener vi lette sko med lite såle. Altså sko som tilfører foten din så lite som mulig, men samtidig gir deg beskyttelse og komfort. Skoen skal følge foten, ikke omvendt. I dette innlegget tar vi en titt på forskjellige typer sko og deres bruksområder. Først en liten forklaring på hvorfor minimalistiske sko egner seg så godt til styrketrening, samt hva du må huske på om du ønsker å løpe med minimalistiske sko.

Minimalistiske sko ved styrketrening
Når du trener styrketrening er det utrolig viktig å ha god bakkekontakt og et stabilt underlag. Dette får du IKKE med tradisjonelle løpesko! Vi kan sammenligne tradisjonelle løpesko med to bittesmå flytebrygger i vannet. Se så for deg at du setter en fot på hver flytebrygge. Utsabilt? Nå kan du begynne å utføre knebøy på disse to flytebryggene. Jeg er ganske sikker på at du hadde havnet i vannet. Ja, dette var overdrevet, men prinsippet blir det samme når du utfører knebøy med løpesko. Skoene er vinglete, ustabile og utrygge. Men du faller ikke i vannet når du faller, du faller rett i gulvet. Ved tunge løft er det kun et tidsspørsmål før du vrikker en fot og faller i bakken, med vektstangen du hadde på ryggen følgende etter.

Dette er grunnen til at flate sko med god bakkekontakt er så viktig! Skoene skal ha minimalt med såle. Dette gjør at du kan fokusere på trening, og ikke det å holde balansen under øvelsen. Du vil føle deg sikrere, sterkere, og mer eksplosiv! I tillegg fjerner du en stor risikofaktor fra treningen din.

Minimalistiske sko ved løping
Du vil antakelig bli nødt til å legge om løpestilen din om du ønsker å løpe med minimalistiske sko. Siden skoene ikke har den dempingen tradisjonelle løpesko har, må du i større grad bruke kroppens eget dempemateriale. Det gjør du ved å gå over til forfotløping. Forfotløping innebærer at du lander på fremre del av foten når du løper. Akillesen og fotbuen vil måtte jobbe aktivt med å dempe hvert steg. Med denne teknikken slipper du de harde støtene som forplanter seg gjennom kroppen når du lander på helen, noe du ofte gjør når du bruker tradisjonelle dempede løpesko. Forfotløping er for mange en mye mer naturlig måte å løpe på, men du må starte forsiktig. Begynn med ett minutt forfotløping et par ganger i løpet av løpeturene dine, og øk gradvis hver økt til du klarer å løpe fem til ti minutter på forfot uten problemer. Du kan da legge om helt.

Ulempene ved dempede sko og styrketrening
Det er flere grunner til at vi ønsker å velge bort sko med mye demping, til fordel for minimalistiske sko med lite såle – spesielt når det kommer til styrketrening. En av grunnene er at en dempet, vinglete sko vil være veldig ustabil. Dette kan føre til stor ustabilitet som forplanter seg oppover i leddene, og kan over tid føre til skader i både knær, ankler og rygg. Du klarer rett og slett ikke å stå støtt når du kombinerer dempede sko og tunge vekter, og det går utover kroppen din!

En annen viktig grunn til at vi ikke ønsker dempede sko ved styrketrening, er at den myke sålen absorberer mye energi. For eksempel når du presser fra mot underlaget i knebøy vil en dempet sko sluke mye av energien du bruker til å presse med. Dermed får du ikke utnyttet ditt fulle potensiale i øvelsen!

CrossFit-sko - det beste fra to verdener

Crossfit-sko har myk såle foran, og hard såle bak. Skoene gir ekstremt god kontakt med underlaget, og gjør deg veldig stabil når du trener. Aldri mer trenger du å være vinglete i bena når du trener knebøy, markløft eller andre krevende baseøvelser. I tillegg kan du enkelt trene spenst, sprint og annen variert trening i samme type sko som du bruker til styrketreningen. Hvis variert trening er noe du gjør ofte, så kan denne type sko virkelig være noe å ha i arsenalet.

Du velger Crossfit-sko om du

  • Driver med Crossfit

  • Trenger en solid sko til styrketrening og spesielt baseøvelser

  • Ønsker en sko det også går an å gjøre andre ting i, som løping og hopping

 

Løpesko - for den seriøse

Hvis du er en meget seriøs løper, kan vi trygt anbefale deg løpesko fra PUMA. PUMA kommer med de to modellene Hybrid Runner og Speed Fusefit som er to av våre favoritter. Hybrid Runner – Black kommer med en innovativ mellomsåle som gir deg følelsen av å være lett på tå og gir optimal komfort. Nrgy-perlene gir føttene putefølelsen, mens Ignite-skummet gir deg fantastisk energi og gjør deg raskere. PUMA Speed Fusefit i hvit er for deg som vil løpe enda raskere. Kommer med optimal komfort og sitter godt på foten. Dette fører til sko som lar deg lande på midtfot eller forfot, som hjelper deg til å føre energien fremover. PUMA har lykkes med å skape kvalitet, komfort og stil med sine sko. For det er jo viktig å se trendy og fin ut også når du er ute å trener? Med disse skoene kan du løpe effektivt og samtidig se smashing ut når du løper. Det digger vi! 

Løftesko - for de tunge øktene

Hvis målet ditt er å bli bli knallsterk i baseløftene, kan et par løftesko gjøre veien mot målet enklere. Skoene er helt flate i yttersålen og meget stive. Dette gjør at du står meget støtt og stabilt når du løfter. For å gi et bilde på stabiliteten, kan løftesko til en viss grad sammenliknes med å ha på slalomstøvler. Forskjellen er at de er lettere og mye mer behagelige på foten. Skoene er ikke noe å løpe i, men når det kommer til stabilitet er de uslåelige. I tillegg er helen på skoene en del høyere enn tærne. Dette kalles dropp og gjør at mange vil komme lenger ned i knebøy før ankelmobiliteten sier stopp. På denne måten vil løftesko også hjelpe deg med teknikken. Et godt tips er å ta markløft barbeint eller i sokkene, og ta på løfteskoene for de øvrige baseløftene dine.

 

Du velger løftesko om du

  • Driver med tung styrketrening og baseløft

  • Vil ha stabile sko som hjelper deg med styrke og teknikk

  • Ikke har tenkt å løpe i skoene

Det var en gjennomgang av våre mest populære sko! Her finnes noe for enhver smak, og enhver fot. Om du har flere spørsmål angående valg av riktig sko, kan du sende en mail til salg@x-life.no. Vi svarer med glede!


Sist oppdatert:  18.10.2018 | Kategori: Kjøpsguide

 Team X-life