Fri frakt over 800,-

Gratis bytte

Lynrask levering

Over 750 000 ordrer sendt i Norge

De beste kosttilskuddene illustrasjon 1

De beste kosttilskuddene

Det florerer av kosttilskudd på markedet, noen med god dokumentert effekt, andre..not so much! Husk uansett at kosttilskudd nettopp er tilskudd til kosten, og skal brukes der det vanlige kostholdet ikke gir nok av de rette næringsstoffene. Det kan allikevel være en god hjelp på veien om du er ute etter å forbedre formen!

Her har jeg laget en liten oversikt over det jeg anser er noen av de beste, mest kjente kosttilskuddene på markedet:

  • Proteinpulver: Å benytte seg av proteinpulver er en svært lettvint måte å få dekket proteinbehovet i løpet av dagen. Det er selvfølgelig mulig å dekke dette gjennom kosten, men kan være en utfordring spesielt for de som er veldig aktive. 

  • Kreatin: Dette er det best dokumenterte kosttilskuddet for økt styrke og muskelvekst og fungerer strålende på ca 70% av befolkningen (30% av oss vil dessverre aldri få noen effekt av dette da vi er såkalte non-responders). Kroppen produserer Kreatin selv, men kun i små mengder, så de som ønsker optimal muskelvekst kan med fordel innta ca 5g kreatin hver dag.

  • BCAA: Denne blandingen består av de 3 mest anabole (muskeloppbyggende) aminosyrene og er derfor veldig populær blant de som trener. Kan med fordel tas før og under trening for ekstra energi, speielt om du trener på tom mage. Anbefalt mengde per dosering er ca 5-10g.

  • Omega-3: Spiser du ikke tilstrekkelig med fet fisk (ca 3 ganger per uke) bør du ta dette som et tilskudd ettersom kroppen ikke klarer å danne dette selv. Det er viktig for blandt annet hud/hår, fettforbrenning, muskeldanning, immunforsvar, konsentrasjon og kan virke betennelsesdempende. Anbefalt dosering er ca 1ss per dag (10ml), spesielt de dagene du ikke spiser fet fisk.

  • Vitamin D: Det er vanskelig å få i seg nok vitamin D kun gjennom kosten og vi blir som kjent eksponert alt for lite for sollys til at vi klarer å produsere det i tilstrekkelige mengder. Dette vitaminet er godt for blandt annet immunsystemet, muskeldannelse, skjelettdannelse og hjertet! Maks anbefalt inntak i Norge per dag er ikke mer enn 10mcg.

  • ZMA: Dette er en blanding av mineralene Zink og Magnesium som kan øke søvnkvaliteten din betraktelig ( oh Yes!) , motvirker kramper og forbedrer restitusjon av muskler. Spesielt viktig for de som er aktive. Anbefalt dosering er 2-3 kapsler før du legger deg.

  • Koffein/Grønn te: Virker oppkvikkende og kan ha en positiv effekt på fettforbrenning, inneholder naturlige stoffer. Dette er en av de få ekstratilskuddene jeg velger å bruke som strengt tatt ikke er nødvendig for optimal funskjon av kroppen, men som fungerer godt på meg for min målsetning. Anbefalt dosering for denne er 4 kapsler per dag.

De beste kosttilskuddene illustrasjon 2

Jeg mener absolutt ikke at du er nødt til å bruke kosttilskudd, man kan fint klare å oppnå gode treningsresultater og holde seg frisk uten å ta noe som helst. Det kosttilskudd gjør er at det kan bidra til å gjøre hverdagen litt enklere, du slipper å måtte tenke for mye over om du klarer å få i deg alt gjennom kosten. Noe av dette er naturlig vanskelig å få i seg tilstrekkelig av gjennom mat. Her handler det også om hva målene dine er, er du for eksempel ikke veldig opptatt av å bygge muskler raskest mulig kan du fint droppe å kjøpe kreatin. Velg det som er viktig for deg!

Kosttilskudd

Sist oppdatert:  17.10.2018 | Kategori: Kosthold

Foto: @coacholsen

 Team X-life