Gratis frakt over 800,-

Gratis bytte

Lynrask levering

850 000+ ordrer sendt

Er proteinpulver for alle illustrasjon 1

Er proteinpulver for alle?

Vi bør alle passe på å få i oss anbefalt inntak av proteiner hver dag , også de som ikke trener (hope that’s not you!)

Mange er nok av den oppfatning at proteinpulver kun er for idrettsutøvere eller de som virkelig er blodseriøse med styrketreningen. Vel, ikke helt. Proteinpulver kan være et smart tilskudd også for mennesker som av ulike grunner ikke er så innmari aktive - det er nemlig en svært lettvint måte å få dekket proteinbehovet i løpet av dagen på. 

Det er overhodet ingen grunn til å være redd for proteinpulver. Proteinpulver er rett og slett en konsentrert form av proteinet i en matvare, for eksempel melk. Det er altså en høyverdig proteinkilde - bare i pulverform. Vi bør alle passe på å få i oss anbefalt inntak av proteiner hver dag, også de som ikke trener (hope that's not you!).

Her er anbefalingene på hvor mange gram protein per kg kroppsvekt du bør få i deg:

  • Stillesittende person: 0,85g/kg

  • Ved utholdenhetstrening: 1,5-1,6g/kg

  • Ved styrketrening: 1,7-2,0g/kg

For å ta et eksempel vil det for en jente på 60kg som driver med styrketrening tilsi et daglig proteininntak på ca 90-120g. Om du skal ned i vekt bør du ligge i det øvre sjiktet. Det er selvfølgelig mulig å dekke dette gjennom kosten, men for mange er det en utfordring.

Hvorfor protein:

  • Et proteinrikt kosthold vil gjøre at musklene og skjelettet holdes sterke og du kan dermed gå en lettere alderdom i møte.

  • Proteiner bygger muskler.

  • Proteiner øker forbrenningen din.

  • Proteiner metter godt.

  • Proteiner tukler ikke med blodsukkeret ditt på samme måte som karbohydrater gjør og kroppen din vil derfor ikke sette igang «fettlagringsprossen» like enkelt.

Hvorfor proteinpulver:

Proteinpulver er et rimelig alternativ til andre proteinkilder. Det er svært praktisk og lettvint å ta med seg på trening, jobb eller om du bare har dårlig tid. Spiser du lite proteiner i kostholdet, eller er dårlig på å variere proteinkilder (kjøtt, fugl, fisk ,egg og melk), så vil et tilskudd av et blandingsprotein med flere proteinkilder være perfekt. Da er du sikker på at du får det kroppen trenger. 


Sist oppdatert:  13.10.2018 | Kategori: Kosthold

Kristine Weber

Mai Linn Michalsen