Fri frakt over 800,-

Gratis bytte

Lynrask levering

Over 750 000 ordrer sendt i Norge

Vitamin D - For bedre helse og treningsresultater illustrasjon 1

Vitamin D - For bedre helse og treningsresultater

Vitamin D, også kalt solskinnsvitaminet, er et av 24 livsnødvendige mikronæringsstoffer.  Vi nordmenn har vanskeligheter med å få i oss nok vitamin D fra kostholdet, og et kosttilskudd vil derfor være å anbefale – spesielt i de kalendermånedene med bokstaven ”R” i seg.

Vitamin D blir dannet når huden vår eksponeres for sollys (men her i nord er vi store deler av året for påkledde)

Anbefalt inntak av vitamin D er ifølge de siste norske næringsstoffanbefalingene økt til 80 µg for voksne. Kostholdet dekker sannsynligvis alt for lite av dette, noe som gjør at vi potensielt går glipp av mange av de positive effektene av vitamin D. Det forskes mye på vitamin D om dagen og mange av disse studiene viser at høyere doser enn det myndighetene anbefaler, gir enda bedre effekt (det kreves enda flere studier for at myndighetenes anbefalinger skal endres igjen).

Derfor bør du få i deg nok Vitamin D:

  • Tilstrekkelig nivåer av vitamin D er nødvendig for optimalt opptaket av kalsium i kroppen.
  • Reduserer risikoen for benskjørhet.
  • Reduserer risikoen for kreft hos kvinner etter overgangsalderen.
  • Reduserer risikoen for kardiovaskulær sykdom.
  • Redusere risikoen for benbrudd hos eldre.
  • Reduserer risikoen for tykktarmskreft (ved inntak av høyere doser).
  • Kalsium spiller en viktig rolle for muskelkontraksjoner, nok d-vitamin (for opptak av kalsium) vil derfor være svært viktig om du ønsker maksimal effekt av treningen.
  • Vitamin D knyttes til økt prestasjonsevne på trening - gjennom bedre balanse, kortere reaksjonstid, økt hurtighet, utholdenhet og styrke.
  • For lite vitamin D kan ha en sammenheng med lave testosteronnivåer som kan medføre tap av libido og ereksjonsevne. Dette vil også føre til dårligere treningsresultater ettersom testosteron er et muskeloppbyggende hormon.
  • Vitamin D og kalsium er med å påvirker fettforbrenningen vår positivt.
  • Kan bidra til at overvektige mister mer fett.
Vitamin D - For bedre helse og treningsresultater illustrasjon 2

Sist oppdatert: 13.10.2018 | Kategori: Kosthold

Mai Linn Michalsen