Fri frakt over 800,-

Gratis bytte

Lynrask levering

Over 750 000 ordrer sendt i Norge

Illustrasjon for oppvarming og aktivering på beindagen yogapose

Oppvarming på beindagen

It's legday people! Hvordan du forbereder deg til selve treningsøkten er svært viktig om du ønsker optimale resultater. Jeg vil absolutt anbefale at du utfører dynamisk oppvarming og aktiveringsøvelser før du starter på selve hovedøvelsene. Det finnes mange forskjellige øvelser du kan benytte deg av. Her har jeg samlet noen av de jeg ofte bruker. Jeg gjør ikke alle hver gang, men plukker ut de som fungerer for meg der og da.

Dynamisk oppvarming/uttøying av hofteleddsbøyere

Worlds greatest stretch (den har sikkert mange andre navn og!)

Du starter og ender øvelsen i en pushup-posisjon, og tar ett ben av gangen. På bildet ser du hele sekvensen med venstre fot frem. Gjør fem repetisjoner per bein.
 

Illustrasjon for oppvarming og aktivering på beindagen hvordan utføre yogapose

Squat to stand

Start øvelsen i en dyp knebøyposisjon og løft så rumpa opp mens du holder hendene på tærne. Hold ryggen strak. Repeter 5 - 10 ganger.

 

Illustrasjon for oppvarming og aktivering på beindagen hvordan utføre squat to stand

Aktiveringsøvelser for rumpa

Ett-beins reverse hyper med minibands

Før benet bakover/til siden og skvis alt du kan med rumpa. Repeter 5 - 10 ganger.

 

Illustrasjon for oppvarming og aktivering på beindagen hvordan utføre ettbeins hyper

Goblet squat med minibands

Goblet squat med en treningsstrikk rundt knærne. Press knærne utover og bruk rumpa for å komme tilbake til stående.
 

Illustrasjon for oppvarming og aktivering på beindagen hvordan utføre goblet squat

Glute bridge

Kan gjøres som en aktiveringsøvelse ved at du for eksempel gjør som på bildet og fester en strikk rundt knærne. Når du kjører hofta opp fra gulvet presser du knærne utover.

 

Illustrasjon for oppvarming og aktivering på beindagen hvordan utføre glute bridge

Sist oppdatert:  12.10.2018 | Kategori: Trening

Foto: @coacholsen

Mai Linn Michalsen