Gratis frakt

Gratis bytte og retur

1-4 dager levering

Over 700 000 ordrer sendt i Norge

Pupper, silikon og trening

Pupper er et svært hett tema blant både kvinner og menn. Gutta kan ikke få nok, mens damene ønsker det ene og det andre ut av disse kroppsdelene. Til mange kvinners store frustrasjon er det dessverre ofte disse som mister sin normale fasong når en starter å trene for eksempel tung styrketrening, samt tøff kondisjonstrening, som for eksempel intervaller. På grunnlag av dette er det svært mange som har lagt seg under kniven og operert inn silikon, eller som faktisk vurderer det. I og med at dette er et viktig tema for mange kvinner, og da naturlig nok deres bedre halvdel er det viktig å ufarliggjøre temaet.

Silikon var for noen år tilbake forbundet med enorme størrelser, pornostjerner og nakenblader, mens det per dags dato bør forbindes med helt vanlige kvinner som ønsker å bli mer fornøyd med kroppen sin. Vi lever dessverre i en meget kroppsfiksert verden, og formfulle bryster er en del av det.

En tredjedel av brystet består av fett, og når en går ned  í fettprosent er det i de aller fleste tilfeller vanlig at brystene naturlignok blir mindre. Dette er selvfølgelig genetisk betinget, men noe veldig mange har fått erfare. Det er svært lite en kan gjøre med akkurat dette, bortsett fra å spise mer slik at en legger på seg fett igjen, eller utføre en operasjon. Ulempen med førstnevnte er at en ikke kan kontrollere hvor fettet legger seg, og en kan ende opp med ekstra fett på helt andre områder på kroppen. Grunnet dette er det mange kvinner som har valgt å legge seg under kniven, og det blir mer og mer vanlig. Undertegnede har personlig fått utført en brystoperasjon for noen år tilbake. Årsaken til operasjonen var små bryster som ikke stod i stil til resten av kroppen, og det angres den dag i dag ikke på avgjørelsen som ble tatt.

Det finnes to måter å legge inn en protese på, og det er over eller under brystmuskelen Pectoralis. Begge deler har sine fordeler og ulemper, og det er i mange tilfeller opp til kirurg hvilket alternativ som vil gi best resultat. Hvis en har plass på oversiden av brystmuskelen er det minst smertefullt å legge protesen her. Hvis det derimot er for liten lomme opereres den inn under muskelen. Sistnevnte omtales som mer smertefullt og en trenger som regel noe lenger tid for å heles etter operasjon, samt at det er noen styrkeøvelser som en i noen tilfeller bør unngå. Noen brystøvelser kan vise seg å være smertefulle i etterkant, uavhengig av om protesen legges over eller under, og en bør derfor ta hensyn til dette. En del pressøvelser som benkpress, skråbenk, flyes og lignende kan det være greit å være forsiktig med, da disse påfører belastning som kan føre til smerte. Det skal derimot sies at det er helt individuelt, og at det kommer an på personen som får utført operasjonen.

De vanligste komplikasjonene som kan oppstå er kapseldannelse, infeksjon, blødninger og ripling. For å unngå at en opplever en eller flere av disse bør en følge de retningslinjer som blir gitt og ta hensyn. Hvis kroppen får den behandlingen den fortjener vil den ha lettere for å bygge seg opp, noe som derav vil gi et bedre resultat. I og med at en har investert både penger og helse, bør en ta livet litt med ro slik at kroppen får en mulighet til å komme seg. Du får tidsnok begynt med trening og andre aktiviteter, så sørg for å spise god og næringsrik mat og ta vare på kroppen.

De anbefaler på de aller fleste steder å vente med treningen til det hvert fall har gått 4 uker, og personlig holdt jeg meg unna trening i en lengre periode enn dette, og er svært fornøyd med resultatet. Begynn samtidig i det små når du endelig kan trene igjen, og velg gjerne ben og rygg fremfor brystøvelser. Du kan selvfølgelig gå turer og slikt, men når det gjelder styrketrening ville jeg personlig trent mer ben, samt dra-øvelser fremfor press-øvelser i begynnelsen. Løping er også en aktivitet som en bør avvente noe med, og heller velge for eksempel ellipsemaskin eller lignende, om en ønsker å trene kondisjon.

Det skal hovedsakelig ikke være noe problem å trene en stund etter utført operasjon, og både benkpress, push ups og lignende er vanlig å se i undertegnedes treningsprogram. Det en derimot kanskje burde ha litt i bakhodet er at det kan være lurt å massere/tøye noe på brystmuskelen slik at den ikke blir for stram, og begynner å skape problemer for øvrig muskulatur. Til dette kan du for eksempel benytte en skumrulle or å massere, og en strikk i forskjellige hardhetsgrader til å tøye i etterkant, se bilde over. For å utføre øvelsen på bildet tar du tak i strikken med et overhåndsgrep. Deretter fører du strikken over hodet, som vist på bildet. Reverser og gjør øvelsen x-antall ganger slik at du får tøyd og aktivert godt. Det skal ikke gjøre vondt i skulderledd.

I tillegg til å utvise forsiktighet ved trening er det viktig å bruke en sports-bh som støtter opp og holder ting på plass, samtidig som den tar vare på skuldre og nakkemuskulatur ved å ta bort noe av spenningen som kan oppstå hvis en bruker undertøy som ikke er egnet for sin kropp. Vanlig spile-bh bør en redusere bruken av, da det i mange tilfeller ikke gir optimal støtte, samtidig som det kan gnage og føre til et dårligere resultat. Etter en operasjon holder brystene normalt sin posisjon, og en trenger blant annet ikke push-up for at det skal se bra ut, noe som er svært positivt. Personlig går jeg ofte i sports-bh til daglig og det er ingen som ser forskjell.

Denne artikkelen er ikke ment som en oppfordring til å ta silikon, men som en liten hjelp hvis en befinner seg i tenkeboksen. Hvis en vurderer en operasjon bør en tenke seg godt om, og det er viktig at det blir gjort en nøye vurdering. Som sagt, så anbefales det å ta en rekke forhåndsregler og være på den sikre siden. Det er snakk om en operasjon og innleggelse av fremmedlegemer i kroppen, så ta kontakt med en dyktig kirurg som er en ener på sitt felt!

Det finnes både positive og negative sider ved silikon, som ved alt annet, men i det store og det hele så har de aller fleste tilfeller hatt et positivt utfall. Det gjelder å oppsøke informasjon og sørge for å legge forholdene til rette for et godt resultat. Snakk med mennesker som har fått innlagt proteser, oppsøk en kyndig kirurg og vær nysgjerrig. Kirurgen er der for deg og ikke omvendt. Velger du å beholde dine egne så skal du vite at du er god nok uansett, og at det til syvende og sist handler om deg, dine verdier og din kropp. Dersom du har bestemt deg eller fremdeles vurderer skal du vite at det ikke er over for treningen, men at du må ta det litt med ro i etterkant av operasjonen og ta visse forhåndsregler når det gjelder enkelte øvelser. Undertegnede har ingen problemer når det kommer til verken benk, push ups eller lignende og angrer den dag i dag ikke på avgjørelsen hun tok!


Sist oppdatert:  13.10.2018 | Kategori: Trening

Catharina Nerland