Fri frakt over 800,-

Gratis bytte

Lynrask levering

Over 750 000 ordrer sendt i Norge

Kreatin Monohydrat - Ekte muskelpulver!

Kreatin er et av de få kosttilskuddene med meget god dokumentasjon for sin effekt. Men vet du egentlig hvilken effekt kreatin gir, og hvilket type kreatin som gir best effekt?

Hva gjør egentlig Kreatin Monohydrat?

Når energibehovet i kroppen er stort og kreatinlagrene i kroppen er fulle, kan kreatinet brukes for å gi rask energi til musklene. Kreatinlagrene tømmes relativt raskt, så kosttilskuddet egner seg best for de som trener hurtig, eksplosivt og med tung belastning. I tillegg har kreatin en rekke andre fordeler:

Kan gjøre deg opp mot 20 % sterkere på under 12 uker
Kan gi en økning i muskelmasse på over 6% etter så lite som 4-12 uker
Kan gi en økning i fettfri masse på 1-2kg i løpet av så lite som 4-28 dager
Du kan bli raskere, sterkere og mer eksplosiv de første ti sekundene
Du kan gjennomføre flere korte sprinter med høy kvalitet
Rett og slett et ekte muskelpulver!

Under ser du en oversikt over idretter hvor man kan dra god nytte av kreatintilskudd:

  • Generell tung styrketrening

  • Maksløft

  • Olympiske løft

  • Styrkeløft

  • Sprinting og spensthopp

  • andre eksplosive øvelser med kort varighet og høyt energinivå

Er det nødvendig med et tilskudd av kreatin?
Kroppen vår produserer noe kreatin selv, i nyrene - men langt i fra store nok mengder. I tillegg finnes kreatin naturlig i kjøtt, kylling og fisk, men på grunn av lavt innhold i disse råvarene, foretrekker mange å ta et ekstra tilskudd. Det finnes i dag utallige typer kreatintilskudd på markedet, men få er så godt dokumentert og så mye forsket på som Kreatin Monohydrat. Mange produsenter hevder at deres kreatintilskudd er bedre enn monohydrat på forskjellige måter, uten å ha noen god dokumentasjon på dette. Dermed er det lureste å gå for Kreatin Monohydrat. Kreatin Monohydrat er også den rimeligste typen kreatin. Dette vil holde lenge og er en god investering ift. utbyttet det kan gi deg. Hvis du bruker 3-5g kreatin hver dag vil 1kg Kreatin Monohydrat holde i 6 - 11 måneder!

Dosering og bruk:
For de aller fleste holder det å ta 5g kreatin om dagen, blandet i et glass med vann. Det høres kanskje lite ut, men du trenger ikke mer. Det er altså ikke nødvendig å ta overdose med kreatin i håp om at det gjør virkningen noe bedre. Ønsker du en raskere effekt med en gang, kan du de første fem dagene innta 4x5g kreatin. Altså totalt 20g pr. dag, fordelt på fire omganger. Etter de første fem dagene får du over til den vanlige doseringen på 5g pr. dag.

Non-responders og vannvekt:
Har du prøvd kreatin mange ganger, men aldri følt at du har fått den effekten du har blitt fortalt om? Du er ikke alene. Det er nemlig omkring 20-30% av oss som ikke merker noen effekt av kreatin. Man vet ikke sikkert hvorfor noen ikke reagerer, men en hypotese er at verdiene allerede er høye nok fra før. Husk også at det kan ta 3-4 uker før man får full effekt av kreatinet, så vær litt tålmodig hvis du føler at effekten er dårlig den første tiden!

Mange opplever også at de går opp litt i vekt når de begynner med kreatin. Dette skjer fordi muskelcellene trekker inn mer vann og begynner å svelle når man bruker kreatin. Dette kan normalt utgjøre 1-3 kg. Men ikke fortvil, hydrerte muskelceller er en fordel både for styrke og muskelvekst! Kreatin Monohydrat kan shoppes i nettbutikken!


Referanser

Derave et al (2010) Muscle carnosine metabolism and beta-alanine supplementation in relation to exercise and training. Sports Med. 40(3): 247-263. 

1. Wax B et. al. 2015«Effects of Citrulline-Malate Ingestion During Repeated Bouts of Lower-body Exercise in Advanced Weightlifters». The Journal of Strength and Conditioning Research


Sist oppdatert:  13.10.2018 | Kategori: Kosthold

Foto: @coacholsen

Sander Krogsether