Gratis frakt over 1 000,-

Lynrask levering

90 dagers åpent kjøp

Salgsbetingelser

Salgsbetingelser


Hvem er vi, og hva står vi for? Les om oss her

Generelt

Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra X-life.no til forbrukere i Norge. Avtalen er bindende når et kjøp er gjennomført. Kunde vil umiddelbart etter å ha plassert sin bestilling motta en ordrebekreftelse per e-post. 

Salgsbetingelsene og annen informasjon på www.x-life.no er bare tilgjengelig på norsk. Gjeldende betingelser er til enhver tid angitt på X-life.no sine hjemmesider.

Vi følger norsk angrerett etter forbrukerkjøpsloven.


Kjøpsvilkår

 

1. Parter

Selger er:
X-life AS, Organisasjonsnummer 919 122 935 MVA
Ryghgata 4
3050 Mjøndalen
Telefon: 32 82 28 30 

E-post: salg@x-life.no

Åpningstider kundeservice:

Mandag - fredag, 09:00 - 15:00
Lørdag og søndag - stengt
Helligdager og offentlige fridager - stengt

Selger blir i det følgende benevnt ”vi” eller ”oss”.

Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt ”du”, ”deg”, ”din” eller ”ditt”.”


2. Opplysninger gitt i nettbutikken

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme,
noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.


3. Priser

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet, som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m.
Det er ingen skjulte kostnader ved handel hos oss. 

Desember prisgaranti:

Vi gir deg prisgaranti i hele desember. Det betyr at vi refunderer mellomlegget om varen du har kjøpt blir billigere i nettbutikken (på x-life.no) i løpet av perioden 1/12 - 31/12.


4. Betalingsmetoder

Du kan velge mellom fire betalingsmetoder:

a) Faktura, som velges automatisk ved klikk på "fullfør kjøp". (Du kan senere velge kortbetaling, se punkt C) Med fakturabetaling får du 14 dager betalingsfrist.Faktura sendes per e-post til registrert e-postadresse ved bestilling. Det blir utført en kredittsjekk på ditt personnummer, samt en kontroll på at personnummer og folkeregistrert adresse stemmer overens.

Dette er en sikkerhet for at personen ordren skal leveres til virkelig er den han / hun utgir seg for å være.  Ved manglende betaling sendes skriftlig varsel om inkasso. Overholdes ikke fristen vil inkasso bli iverksatt. Ved forsinket eller manglende betaling påløper renter og gebyrer i samsvar med forsinkelses- og inkassoloven.

Vi forbeholder oss retten til å foreta en kredittvurdering. Hvis du oppdager feil ved faktura, vennligst kontakt Klarna på www.klarna.no.

b) Faktura med delbetaling. Faktura sendes per e-post. Med delbetaling kan du delbetale ordresummen med månedlige tilsendte fakturaer.
Du kan når som helst innfri hele ordresummer på faktura uten ekstrakostnader. Samme vilkår for faktura som i punkt 4 a. 

c) Kortbetaling via Klarna. Kortbetaling velges på siden etter å ha klikket på "fullfør kjøp". Kortet blir belastet i det din ordre gjennomføres.

d) Betaling via NETS betalingsterminal for VISA eller Mastercard (For bedrifter). Kortet ditt belastes samme dag som varen blir sendt fra vårt lager. (Merk at beløpet kun er reservert fra din konto på kjøpsdagen).

e) Handle som bedrift. Vi gir 14 dagers forfall til bedriftskunder i privat sektor. Vi forbeholder oss retten til å foreta en kredittvurdering. Om kredittsjekken ikke blir godkjent vil vi kunne tilby forskuddsbetaling direkte til bank. 

Hvis du oppdager feil ved faktura, vennligst ta kontakt med salg@x-life.no. Kjøp fra offentlig sektor har 30 dager forfall.


5. Levering, montering og forsinkelse

Vi spanderer frakt på alle ordre over 1000,-.
Vi spanderer frakt på alle ordre over 1000,-,  ved ordre under 1000,- er det en fast fraktkostnad på 49,-. Vi vil velge rimeligste fraktmetode basert på pakkens volum og vekt. Dersom pakken vil passe i en postkasse, og ikke er av for høy verdi, så vil pakken sendes med A-post.
Posten bruker 2-5 virkedager på å få frem A-post.

Dersom pakken er for stor, tung eller har for høy verdi til å sendes med A-post vil den bli sendt med Posten Klimanøytral servicepakke. Pakken sendes da som pakke med sporing til ditt lokale postkontor for Posten Klimanøytral servicepakke, og du må hente ut pakken innen 7 dager etter ankomst. 

Ved ordre som gir en pakke over 35 kg vil pakken sendes i flere kolli eller med Posten hjemlevering. Vi velger rimeligste alternativ ved fri frakt. Normal leveringstid for Posten er 2-5 virkedager.

Levering av produktene fra vårt lager skjer normalt 2-5 virkedager etter vi har mottatt bestillingen. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.
Dersom leveringen av produktene blir forsinket eller ikke kan leveres, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt.

For levering til Svalbard gjelder egne fraktbetingelser. Ta kontakt for mer info.

Avhengig av produktenes art og forsinkelsens lengde kan du etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve levering, kreve erstatning eller heve kjøpet.

Vennligst følg våre oppdateringer på leveringstid her.

Viktig: Du vil ikke motta en hentelapp i posten. Hentemelding sendes på e-post og sms.

All brevpost har vår ID på pakken, og vil komme i retur til oss dersom den kommer på avveie. Dersom din forsendelse ikke kommer frem, forbeholder vi oss retten til å sende pakken på nytt.Dette forutsetter at vi får beskjed om at pakken ikke har kommet frem innen rimelig tid etter at vi har sendt ut sendingsbekreftelse. A-post tar 1-3 virkedager å komme frem, så vi ønsker i så fall beskjed innen en uke etter sendingsbekreftelse, så vi kan iverksette søk av pakken. Dersom vi blir kontaktet for manglende leveranse senere enn en uke fra vi har sendt mail med sendingsbekreftelse, vil saken vurderes med skjønn. Grovheten på tiden fra du har mottatt sendingsbekreftelse til du kontakter oss, vil bestemme vår vurdering av saken.

Levering og montering:

Dersom du ønsker ditt produkt montert og installert kan vi tilby dette i utvalgte områder via våre lokale partnere. Det er også mulig å bestille hjelp til fjerning av emballasje som en tilleggstjeneste der det er tilgjengelig. Pris vil variere utfra produktkategori og postnummer. Ta kontakt med salg@x-life.no, ring oss på 32 82 28 30 eller spør oss på chat.

Leverings og monterings oppdraget inkluderer følgende:

-innbæring på angitt sted
-montering av produktet
-funksjonstest

Partner som gjennomfører levering og montering må sikre at de kan utføre flere oppdrag på en god og effektiv måte, det kan derfor være noe ventetid dersom de har andre avtalte oppdrag. Partner skal uansatt ta kontakt for avtale av tid for montering så tidlig som mulig.

Oppkobling til internett og app er ikke inkludert i monteringen.
Montør tar ikke med seg papp og emballasje om ikke dette er bestilt på forhånd.
Det forutsettes at det er fri tilgang til rommet hvor produktet skal installeres. Eventuelle eiendeler som hindrer fri tilgang må flyttes før montører ankommer.
Det må sikres enkel adkomst og gode arbeidsforhold for montørene som skal utføre arbeidet.
Ta hensyn til at treningsutstyr ofte er stort og tungt. Fjern derfor gjenstader som kan skades ved innbæring.
Dersom det er fare for skade på gulv, bør det legges ut beskyttelse på underlaget der produktet skal monteres.
Spesielle forhold som kan føre til vanskligheter med innbæring og montering må opplyses om på forhånd. Vi forbeholder oss retten til å fakturere for eventuelt merarbeid som må utføres.
Kunde må sørge for at det er jordet strømtilførsel der produktet skal innstalleres.
Elektriker og/eller snekkerarbeid er ikke inkludert.
Monteringen anses som utført når produktet er montert på anvist plass og testkjørt.


6. Undersøkelse av produktene

Etter at du har mottatt produktene, bør du undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler.Ved mangler eller feil må du kontakte oss innen 7 dager.


7. Reklamasjon og Garanti

Dersom produktene har feil eller mangler må du snarest mulig ta kontakt med oss slik at vi kan søke utbedring av feilen. 
Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten etter pkt. 8.

Komponentene som trimutstyr er satt sammen av er i hovedsak delt inn i tre hovedgrupper; slitedelerandre utskiftbare komponenter og konstruksjon/rammeverk.

Med slitedeler menes deler som man ved normal bruk vil måtte påregne og bytte ut med jevne mellomrom. Herunder sorterer deler som: bremseklosser, trinser, vaiere, justeringsskruer kulelager, strikker, fjærer og lignende.
Ifølge kjøpslov/forbrukerkjøpslov er det ingen lovfestet reklamasjonsrett på slike deler. Men vi gir ett års garanti på disse delene.

Med andre utskiftbare komponenter menes alle andre løse deler som finnes på apparatene. Eksempler på slike deler kan være: seteputer, polstringer, pedaler, treningscomputere og annen elektronikk. På denne typen deler gjelder den lovfestede reklamasjonsretten på to år, forutsatt at de ikke er utsatt for unormal ytre påvirkning.
Unntatt fra denne kategorien er motorer til tredemøller. For alle tredemøllemotorer gjelder en fem års reklamasjonsrett, forutsatt at de ikke er utsatt for unormal ytre påvirkning eller unødvendig slitasje gjennom manglende vedlikehold.

Med konstruksjonsdeler/rammeverk menes hovedbestanddelene i treningsapparatet, dvs. stålkonstruksjoner og tilhørende sveisesømmer.
For denne typen deler gjelder en fem års reklamasjonsrett, forutsatt at de ikke er utsatt for unormal ytre påvirkning.
Lengre garantier/livstidsgarantier på rammeverk vil evt. være spesifisert for hvert enkelt produkt.
 
Om det oppstår fysisk skade og/eller er skadet på grunn av ytre påvirkning, bortfaller garanti på produktet. Eksempler på dette kan være fukt og vannskader, overspenning eller modifisering av brukeren selv, som ikke samsvarer med bruksanvisningen til produktet.

Ved reklamasjon på ett produkt trenger vi følgende informasjon sendt per mail til salg@x-life.no: 
- Ordrenummer og kjøpsdato
- Reklamasjonsårsak
- Bilde av feilen
- Saken tas videre til rett leverandør som håndterer reklamasjonen


8. Angrerett, bytte og retur

Hos X-life får du 90 dagers åpent kjøp!
90 dager åpent kjøp gjelder for ny og ubrukt vare, med hel og intakt emballasje, merkelapper og som er fri for lukt, skitt, smuss og flekker.

Informasjon om retur og bytte
Kontakt oss på salg@x-life.no for å motta en returkode.
Om du ønsker å returnere hele din ordre må du dekke frakt for returforsendelsen.

Fraktkostnad for retur på varer under 35kg blir belastet med 99,- og retur på varer over 35kg blir belastet med 500,-

- Vi godtar ikke postoppkrav eller rekommandert forsendelse som fraktmetode på retur.


Informasjon om angrerettloven: 
Angrerettloven gir deg rett til å angre på ditt kjøp. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen, gir oss melding om det (angrefrist).
Om den 14. dagen havner på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den til neste virkedag. Pakken skal deretter sendes oss innen 14 dager. Om den 14. dagen havner på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den til neste virkedag.

Ved retur:
For å få tilbakebetalt hele beløpet for varen, så må varen returneres i samme stand som når du mottok den. Det vil si at originalemballasjen skal medfølge, alle merkelapper skal være intakt og produktet skal være uten lukt, skitt og synlig bruksslitasje.

Dersom originalemballasjen er ødelagt, og ikke kan erstattes (som f.eks. en eske som tapes på direkte, eller en eske med produktinformasjon), så ansees varen som en brukt vare. Hvis vi mottar en vare med ødelagt eller skadet originalemballasje, vil vi vurdere verdiforringelsen og betale tilbake gjenstående verdi av produktet.

Retur av brukte varer godkjennes ikke.

Vi henviser videre til angrerettloven:

§ 25 Forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtale om levering av varer 

Kontakt oss for å motta en returkode. Vi tar ikke imot postoppkrav eller rekommandert sending. Velger du å benytte deg av returkode vi sender deg er det en kostnad på 99,- per returforsendelse for pakker som er under 35kg. Vi vil oppdatere din faktura eller kortbetaling slik at korrekt beløp fremkommer på oppdatert faktura. Om du allerede har betalt, vil du motta mellomlegget (prisen for produktet minus 99,-) tilbake på konto.

Ved retur av større utstyr som er tyngre enn 35kg (tredemøller, romaskiner, styrkeutustyr etc), kan dette hentes av transportør ved at vi bestiller opphenting på din addresse. For denne tjenesten tar vi en kostnad på 500,- per returforsendelse/opphenting. Vi vil oppdatere din faktura eller kortbetaling slik at korrekt beløp fremkommer på oppdatert faktura. Om du allerede har betalt, vil du motta mellomlegget (prisen for produktet minus 500,-) tilbake på konto. Om du selv ønsker å ta ansvar for returen på egenhånd, tar du selv kostnaden for dette.

Om du benytter deg av andre forsendelsemetoder enn det som er oppgitt over tilkommer ingen kostnad for retur da du betaler for returfrakten direkte til transportør.

Vi er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt, inkludert porto for forsendelsen til deg. Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 dager etter at vi mottar produktet fra deg eller henteseddel er stilt til rådighet for oss. 

Angrerettskjema sendes i mail sammen med bekreftelse på at bestillingen din er sendt.

Kunde er ansvarlig for at returpakken bringes tilbake til X-life. Vi dekker ikke tap av pakker som skulle blitt borte i postgang til oss. Ved returforsendelse til oss bør det benyttes en sendingsmetode som gir pakken sporingsmuligheter. 

Ved retur av klær:
Kontakt oss for returkode før du sender returen og legg dette ved i pakken du sender oss.
Viktig: Sendingsetiketten som er klistret på pakken du mottar, kan ikke brukes til retursending. 

Se mer info om retur her.
I Sendingsbekreftelsen du mottar fra oss ligger angrerettsskjema vedlagt.  

Ved bruk av 90 dagers åpent kjøp: Produktet kan prøves på for å se at størrelsen er riktig, men skal ikke brukes. Klær som kommer i retur skal ikke ha lukt eller være møkkete. Id-lapp skal ikke være brutt eller dratt fra produktet. Dersom du fortsatt har plastinnpakningen, vær vennlig å legge plaggene pent tilbake i den. 

I Sendingsbekreftelsen du mottar fra oss ligger angrerettsskjema vedlagt.  


9. Uavhentede pakker

Dersom du velger leveringsmetoden servicepakke ( post i butikk ) når du bestiller hos oss,
har vi oppfylt vår del av kjøpsavtalen når pakken er levert til ditt lokale postkontor. Det er da ditt ansvar som kunde å hente ut pakken innen 7 dager etter pakkens ankomst på postkontoret.

Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil pakken bli sendt i retur til oss. Når pakken kommer i retur til oss vil vi ta kontakt med deg for å høre om du ønsker pakken sendt på nytt eller om du angrer kjøpet. 
Du er selv ansvarlig for at kontaktinformasjonen du har oppgitt på ordren din er riktig. Har du ikke mottatt mail eller sms pga. feil oppgitte opplysninger står du fremdeles ansvarlig for å hente ut pakken i tide.
Husk at du når som helst etter bestilling kan ta kontakt med oss for å få informasjon om bestillingen din.
Denne informasjonen vises her under kjøpsbetingelser, under kjøpsprosessen i handlekurven samt på mail du mottar ved sendingsbekreftelse.

Om du ønsker ny utsending på en uavhentet pakke vil det faktureres et fraktgebyr basert på transportørens priser.


10. Personopplysninger

X-life AS er opptatt av at personopplysninger som lagres om våre kunder og andre, ivaretas på en god måte. Vi behandler i hovedsak personopplysninger du oppgir til oss, som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg.I de tilfeller hvor vi også bruker personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud i nyhetsbrev, sms etc., gjøres dette etter samtykke fra deg.

Dine personopplysninger utleveres bare til andre hvis det er nødvendig for å gjennomføre avtalen med deg, i lovbestemt tilfelle eller hvor du har samtykket til utlevering. 

For å lese mer om vår behandling av personopplysninger vennligst se vår personvernerklæring. 

Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, begrensning, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du kontakte oss.

Du er selv ansvarlig for at opplysningene du gir oss er korrekte.Dette innebærer at du er ansvarlig for kostnader ved sending som ikke er kommet til riktig person / adresse dersom det er gitt feil opplysninger.Du står også ansvarlig dersom kontaktopplysningene (epost-adresse og telefonnummer) ikke stemmer, og vi dermed ikke har kunnet kontakte deg


11. Salgspant

Dersom forsendelsen ikke gjøres via postoppkrav har leverandør salgspant i de leverte produkter inntil kjøpesummen, inkludert renter og omkostninger, er betalt i sin helhet.”


12. Tvister

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor.
Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.”


13. Lover som regulerer salg til privatpersoner utenfor fast utsalgssted.

Salg til forbrukere er gjenstand for omfattende regulering. 
Følgende lover har betydning for salg på Internett og dermed for innholdet i salgsbetingelsene:

Forbrukerkjøpsloven
Angrerettloven 
Ehandelsloven 
Personopplysningsloven
Markedsføringsloven


14. Falske bestillinger og forsøk på svindel

Falske bestillinger og forsøk på svindel vil alltid bli politianmeldt. Det er ikke tillatt å bestille i andres navn, med mindre dette på forhånd er klarert med mottaker.
I tilfeller hvor mottaker ikke kjenner til bestillingen vil dette bli sett på som forsøk på svindel, og blir dermed politianmeldt. 


15. Force majeure

Er X-life.no forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er X-life.no fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum


16. Kopirett

Alt innhold på disse nettsidene er X-life.no sine rettigheter, og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter,herunder bl.a. omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikeliglovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra X-life.no.


17. Mottakere av nyhetsbrev

Ved å handle i vår nettbutikk håper vi du ønsker å akseptere  å motta markedsføringshenvendelser fra oss i form av nyhetsbrev til epost, sms eller post. 

Man kan når som helst melde seg av dette.For å melde seg av videre mottak av nyhetsbrev så gjøres det ved å sende stopp-sms som beskrevet i sms (gratis), eller via «min side»  eller ved å klikke på link i nyhetsbrev for avmelding. Ønsker man å melde av begge formater må man fullføre stegene til både sms og nyhetsbrev. Man kan også kontakte oss, og vi vil ordne det manuelt. Vennligst vær oppmerksom på at det kan ta 48 timer før avmeldingen er registrert i alle systemer. 


18. Endring av vilkårene

X-life.no forbeholder seg retten til å endre salgsbetingelsene, uten på forhånd varsle våre kunder og samarbeidspartnere. Gjeldende salgsbetingelsene vil til enhver tid ligge tilgjengelig på vår nettside.